Geschiedenis

In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw was er op de Veluwe in bijna elk dorp een schietvereniging.

Elspeet kon hier niet mee achterblijven en zo werd op 16 november 1964 in hotel restaurant ’t Edelhert een vergadering belegd. Nog op diezelfde avond werd er een vereniging opgericht. Er werden een aantal luchtgeweren aangeschaft. Ook werden er 4 kogelvangers opgehangen in de eetzaal van het restaurant. Later werd dit beter door het aanschaffen van een schijventransport die met handkracht te bedienen was.

Het leden aantal liep in het begin al snel op. Hierdoor ontstond er een levensvatbare vereniging. In het eerste seizoen werden al meteen (vriendschappelijke) wedstrijden gehouden tegen o.a. Uddel en Garderen. Bij deze wedstrijden werd op het scherpst van de snede gestreden. Men wilde niet onderdoen voor elkaar. Ook hebben we vanaf het begin elk jaar een bazar gehouden. Dit om de vereniging financieel gezond te houden.

In 1965 hebben we ons aangesloten bij de Veluwse bond van luchtbuks schutters en werd er in competitieverband tegen elkaar gestreden. Verder was er elk jaar een eindtoernooi waar veel schutters aan meededen. De daarop volgende prijsuitreiking/feestavond werd door SV de Valk georganiseerd. Dit werd soms zelfs met een bus vol leden en partners bezocht.

Bij de oprichting van de K.N.S.A. en de V.B.L. is S.v. de Valk direct lid geworden.

In 1978 werd hotel restaurant ’t Edelhert verkocht en gesloopt. De toenmalige huurder heeft het restaurant Rometel gekocht en de naam verandert in restaurant ’t Edelhert. Hierdoor is S.v. de Valk ook meegegaan. Het eerste bouwproject voor de vereniging was de ruimte tussen het restaurant en de schuur erachter dicht te bouwen. We beschikten toen over 6 elektrische banen. Dit waren voorheen 4 handbediende schietbanen.

sporters. Ook is er toen een contract opgesteld waarin onze arbeid op waarde werd geschat. In het seizoen 1978/1979 hebben we bij het Trefpunt in Uddel geschoten.

In 1987 werd ’t Edelhert verkocht en was er voor ons geen plaats meer. De vereniging was toen ook al aan het zoeken naar een eigen accommodatie. Nadat veel opties de revu waren gepasseerd hebben we onze huidige accommodatie in 1988 geheel in eigen beheer gebouwd.

Dit was toen onze huidige schietkelder met daarop een houten gebouw. We zijn in 1989 meteen met ons zo succesvol recreantentoernooi gestart wat voor ons financieel erg belangrijk is geweest. In 1997 hebben we de bovenbouw in steen gezet. Dit hebben we weer in eigen beheer gedaan en dit is ons clubgebouw geworden hoe het nu is. In al die jaren hebben we heel succesvol aan vele wedstrijden meegedaan. Dit heeft ons de de vereniging gemaakt die we nu zijn. Een zeer gezellige vereniging waar zowel de wedstrijdschutter als ook de recreant zich thuis voelt.